31 січня 2024

7 лютого - Всесвітній день читання вголос

Виховуємо вдумливих читачів
В усі часи література вважається одним із активних чинників суспільного виховання загальнолюдських цінностей: патріотизму, єдності, моралі. Завдяки читанню набувається новий емоційно-ціннісний досвід, закладається фундамент національної свідомості й патріотизму, формується цілісне уявлення про світ та розвивається полікультурна компетентність, розширюється світогляд.
Ось чому Всесвітній день читання вголос (World Read Aloud Day) є особливою подією, яка започаткована міжнародним освітнім проєктом "LitWorld" у 2010 році. Це свято відзначається щорічно у першу середу лютого для того, щоб підкреслити важливість читання вголос, відчути почуття радості від залучення до спільної діяльності – обміну історіями з друзями, однокласниками чи колегами або у родинному колі.
У 2024 році Всесвітній день читання вголос припадає на 7 лютого, його тема "Відкриття соціально-емоційної лінії життя через читання. Discovering a Social-Emotional Lifeline Through Reading". Наразі в умовах воєнного стану в Україні надзвичайно важливі: роль читання як життєвої стратегії; вплив читання на психоемоційний розвиток дітей, формування м’яких і соціально-емоційних навичок. Адже найбільші освітні втрати українських школярів показує саме читання — їх нині вимірюють еквівалентом у 2 роки навчання! За результатами останніх досліджень PISA – 2022 близько 41% 15-річних підлітків не опанували читання з розумінням на базовому рівні, а це запорука якісного навчання надалі. Разом з тим, результати PISA свідчать, що більшість країн, де учні регулярно читають для власного задоволення, мають кращі результати з читання, ніж інші країни.

Саме тому співробітники обласного науково-методичного центру КЗ "ЗОІППО" ЗОР планують і реалізують систему фахових заходів/подій, створюють творче професійне середовище для пошуку сучасних технологій роботи з текстом, нових стратегій формування комунікативної компетентності, мовленнєвої та читацької культури школярів, розвитку їх емоційного інтелекту, критичного мислення, медіаграмотності тощо. Протягом року педагоги матимуть змогу брати участь у роботі обласних творчих груп:
- "Конкурси мовно-літературної галузі для здобувачів освіти: розроблення завдань" (керівник Вікторія Іванова);
- "Ефективні технології залучення школярів до роботи з іншомовними текстами: створюємо інтерактивний навчальний посібник" (керівник Лариса Стрілець).
У колі проактивних колег вчителі української та англійської мови долучаються до колективної співпраці, створюють нові авторські продукти, враховуючи те, що сучасні діти потребують нових текстів для задоволення своїх читацьких потреб, а не читання з примусу.
Беззаперечним є факт, що коло дитячого читання змінюється відповідно до змін у суспільстві. Ось чому актуальними є твори патріотичного змісту – історії, які оповідають про події сьогодення. З огляду на те, що нового дитячого контенту для читання недостатньо, запорізькими педагогами були створені казки патріотичної тематики, які увійшли до електронної збірки "Освітній фронт. Незламні педагоги Запорізького краю". 
Формат, зміст, актуальність патріотичних казок та відгуки юних читачів було анонсовано у промо-роликах на відеохостингу YouTube, які можна переглянути за посиланням:
Збірка створювалася спільними зусиллями фахівців обласного НМЦ КЗ "ЗОІППО" ЗОР та понад 30 освітян Запорізької області (м. Запоріжжя, Запорізького району, Енергодару, Василівки, Дніпрорудного, Мелітополя, Приморська, Полог та ін.). Вона містить чотири частини (розділи):
Ч. І : Життя. – С. 4;
Ч. ІІ : Робота. Колеги. – С. 57;
Ч. ІІІ : Life and work. – С. 119;
Ч. ІV : Казки. – С. 134.
Відеоконтент також створили вчителі англійської мови до частини ІІІ «Life and work»:
Вчителі іноземної мови вивчають та обговорюють в межах онлайн-курсу ЛінгвоHUB актуальні питання упровадження інтерактивних компетентнісно-орієнтованих завдань, спрямованих на розвиток у здобувачів освіти наскрізних/ключових умінь:
- читати і розуміти прочитане;
- висловлювати думку;
- критично мислити; оцінювати ризики та приймати рішення;
- застосовувати емоційний інтелект;
- співпрацювати в команді.
Неоціненною є роль бібліотеки як культурно-освітнього центру. Профбібліомарафон "Бібліотеки освітніх закладів в умовах дистанційного навчання: нові виклики та нові можливості" (керівник Людмила Крижко) – потужна фахова підтримка бібліотекарів, професійний майданчик для пошуку нових сучасних форм роботи бібліотеки в умовах дистанційного навчання та віддаленої взаємодії з користувачами. Створено інформаційно-методичний кейс для ефективної організації діяльності бібліотек у тісній співпраці з усіма учасниками освітнього процесу (http://surl.li/lvdvl).
Важливе значення для фахового розвитку педагогів мають організовані обласним НМЦ вебінари у співпраці з видавництвами "Ранок", "Hueber", "Лінгвіст", освітньою компанією ТОВ "Dinternal Education".
Всі ці фахові події мають на меті, зокрема сформувати у педагогів розуміння про різні читацькі техніки та надати інструменти для формування й розвитку мистецтва і практики читання вголос, завдяки якому разом з обговоренням прочитаного, розвивається усне мовлення школярів та удосконалюються навички читання з розумінням.
Тож фахівці обласного НМЦ вважають, що перспективи подальшої діяльності полягають у розробці навчально-методичних матеріалів з питань "Мовна компетентність як запорука життєвого успіху"; "Cучасні технології залучення школярів до роботи з іншомовними текстами"; у створенні інформаційного продукту з теми "Читання як життєва стратегія", а також продовженні створення авторського дитячого контенту рідною мовою та його інтеграції з іноземною, залучення до фахової співпраці креативних вмотивованих педагогів. Адже у надзвичайних умовах воєнного стану та у повоєнний період ще більш важливим стає формування вдумливого Читача – Особистості, Патріота, Інноватора.

Немає коментарів:

Дописати коментар